Köpvillkor hos Stoff & Stil

De här sälj- och leveransvillkoren gäller vid köp av varor på www.stoffochstil.se

www.stofogstil.dk ägs av Stoff & Stil AB, Nornegatan 3, 215 86 Malmö, info@stoffochstil.se, Telefon: 040-374600, 556552-2603 Vi har f-skattsedel.

Avtalen ingås på svenska.

Ångerrätten gäller endast kunder som handlar via info@stoffochstil.se och inte vid köp i vår fysiska butik.




BETALNING OCH LEVERANS

Vi accepterar betalning med Visa, MasterCard och Klarna.

Beloppet dras inte förrän varan har packats och är klar att skickas. Detsamma gäller om en vara mot förmodan blir försenad. Läs mer om ångerrätt och återbetalning under avsnittet ”Ångerrätt”.

Priserna anges i svenska kronor. Till priset tillkommer fraktkostnaden. Du väljer leveranssätt i slutet av beställningsprocessen.

Vi levererar din beställning ca 7 vardagar efter ditt köp.

Vi levererar varorna med GLS, DHL eller PostNord beroende på vilket fraktsätt du väljer i beställningsprocessen.

Om din beställning innehåller flera varor och vi inte kan leverera alla varor samtidigt börjar ångerrätten räknas från det att du eller en annan person som du har utsett (dock inte transportföretaget) får den sista varan i fysisk besittning.

Du har 14 dagars ångerrätt efter att du har mottagit din beställning.

Om tidsfristen löper ut på en helgdag eller lördag, eller på julafton eller nyårsafton, förlängs ångerrätten till efterföljande vardag.


Undantag från ångerrätten

Ångerrätten gäller inte vid köp av varor som är tillverkade enligt dina specifikationer eller har getts en tydlig personlig prägel. Det kan till exempel handla om dukar eller andra varor som har sytts upp efter dina mått.


Så här utnyttjar du ångerrätten

Du ångrar ett köp genom att meddela oss att du ångrar köpet. Du kan t.ex. skicka ett brev eller e-postmeddelande där du meddelar att du ångrar ett köp till Stoff & Stil AB, Nornegatan 3, 215 86 Malmö, info@stoffochstil.se, Telefon: 040-374600. Du kan inte ångra ett köp genom att vägra ta emot varan eller genom att inte hämta ut paketet utan att samtidigt meddela oss att du ångrar köpet.

Du kan använda det officiella standardformuläret för varuretur, som du hittar här, men det är inte obligatoriskt. När formuläret är ifyllt kan du spara det och skicka det som en bifogad fil till info@stoffochstil.se. När ärendet har behandlats får du en bekräftelse via e-post.

Ångerrättens tidsfrist anses ha respekterats om du skickar ditt meddelande om att du ångrar köpet innan ångerrätten löper ut.


Retur av varor och returkostnader

Om du ångrar köpet av en vara ska du skicka tillbaka varan till oss utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Tidsfristen anses ha respekterats om du returnerar varorna innan de 14 dagarna har passerat.
Varor kan inte skickas mot postförskott eller utan utdelning.

Du betalar själv för returneringen av varan.

Varor som metervara, garn, mönster, mindre sybehör och hobbyartiklar kan returneras med GLS, DHL eller PostNord. Kostnaden för returnering av en vara kan uppgå till 150 SEK beroende på paketets storlek och vikt.


Återbetalning vid retur

När du ångrar ett köp återbetalar vi hela det belopp vi har mottagit från dig, inklusive eventuella fraktkostnader.  Detta gäller dock inte i följande situationer:Om du har köpt flera varor i en och samma beställning och endast returnerar vissa varor återbetalar vi inte fraktkostnaderna.

Om du har valt ett fraktalternativ som är dyrare än det billigaste fraktsätt vi erbjuder återbetalar vi inte mellanskillnaden.


Vi återbetalar beloppet utan onödig fördröjning och under alla omständigheter senast 14 dagar efter det datum vi mottar ditt meddelande om ångrat köp. Vi kan dock vänta med återbetalning till dess att vi har fått varorna i retur, eller tills du har skickat dokumentation som visar att varorna har returnerats.

Vid återbetalning använder vi samma betalmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har angett något annat. Under inga omständigheter åläggs du några kostnader till följd av återbetalningen.


Undersökning av vara och emballage

Du ansvarar endast för en eventuell försämring av en varas värde som beror på att den har hanterats på annat än sätt än vad som är nödvändigt för att varans art, egenskaper och funktion ska kunna fastställas.

Du får undersöka varan på samma sätt som man kan och får göra i en fysisk butik, men du får inte ta varan i bruk. Om du har använt varan på ett sätt som man inte får eller kan göra i en fysisk butik och vi inte kan sälja den igen, eller inte kan sälja den igen till fullt pris, måste du räkna med att vi drar av värdeminskningen från det belopp du får tillbaka. Om varan inte längre har ett handelsvärde återbetalar vi inte köpesumman.

Om varan levereras till dig i emballage ska du skicka tillbaka den i originalemballaget.

Vidare ska du se till att varan är ordentligt inpackad när du returnerar den. Du ansvarar för paketet/varorna tills vi har mottagit det/dem. Spara därför postkvittot samt eventuellt spårningsnummer.


REKLAMATION – OM DET ÄR NÅGOT FEL PÅ VARAN

Du som användare har 36 månaders reklamationsrätt enligt konsumentlagen. Det innebär att, om en vara har ett fel och du reklamerar i tid, har du rätt till att i första hand få varan reparerad eller utbytt. Om det inte är möjligt, eller om det inte sker inom rimlig tid, kan du, beroende på omständigheterna, få pengarna tillbaka eller avdrag på priset.

Ett fel är t.ex. ett tillverknings- eller materialfel eller ett felaktigt påstående om varan. Allmänt slitage eller skador på varan som du själv har orsakat är däremot inte fel.

Om du anser att varan har ett fel ber vi dig att så detaljerat som möjligt beskriva problemet. Använd gärna vårt reklamationsformulär, som du kan ladda ner här.Tänk på att varan alltid ska skickas väl förpackad och att du ska få ett kvitto på försändelsen. Spara postkvittot samt uppgifter om fraktkostnader och eventuellt spårningsnummer.

Observera att det vid köp av större mängder av samma metervara kan vara nödvändigt att leverera metervaran i flera stycken.

Vi rekommenderar att du tvättar metervaran före användning p.g.a. krympning och överskottsfärg.


Övriga villkor

Minsta klipp: Om inget annat anges så är minsta avklipp 25 cm tyg per vara.

Vi vill göra dig uppmärksam på att vid köp av större mängd av samma tyg kan vi behöva leverera tyget i flera delar. Om du vill ha tyget delat efter ett speciellt mått ber vi dig kontakta oss på info@stoffochstil.se eller 040-374600.


SLUTSÅLDA VAROR

Är en vara för tillfället slutsåld måste den beställas igen. Vi eftersänder inte varor. Varor som inte längre förs kan inte återbeställas.


Innan du klipper

Se alltid till att tyget är felfritt, INNAN du klipper. Tyg som du har klippt i tas inte i retur.

Vi rekommenderar att du tvättar tyget före användning pga. krymp och överskottsfärg.

Tilläggsbeställningar och ändringar kan endast göras via telefon samma dag (endast vardagar) som beställningen är registrerad. Ändra uppgifter på skickat paket: När ordern är skickad så kan vi inte göra några ändringar på namn, adress eller liggetid.


Säkerhet vid kortköp

På www.stoffochstil.se kan du tryggt använda ditt betalkort: Visa eller Master Card.När du knappar in dina adress- och kreditupplysningar, sker det på en förbindelse som ärsäkrad med SSL (Secure Sockets Layer). Det betyder, att upplysningarna är krypterade såatt ingen obehörig kan avläsa dem. Under tiden som du knappar in upplysningar, betalaroch registrerar beställningen, kommer du automatiskt att befinna dig på en säkerförbindelse.

För att hålla en hög säkerhetsnivå använder vi DIBS (Dansk Internet Betalnings System).Betalning med kreditkort är både säkrat och godkänt av PBS (Pengainstituternas BetalningsService). Du kan därför tryggt använda ditt betalkort.


Persondata

När du beställer varor eller kataloger hos Stoff & Stil registrerar vi ditt namn och din adress i vårt orderbehandlingssystem för ev framtida beställningar. Vi sparar dina uppgifter tills vi hör något annat från dig. Du kan när som helst meddela oss om du inte vill vara kund hos oss längre. Du kan inte få kataloger och annat försäljningsmaterial om du inte är med i vårt kundregister.

Du kan meddela oss genom mail info@stoffochstil.se eller ringa på 040-37 46 00 (välj postorder) Vi ger inte vidare dina personliga uppgifter till tredje part dvs andra företag/verksamheter.

En vecka efter att du lagt din order kommer du att få en inbjudan till att skriva ett omdöme om  STOFF & STIL på Trustpilot. Om du inte vill skriva något så bortser du bara från detta mail.


LÄMNA KLAGOMÅL

Klagomål beträffande varor eller tjänster som har köpts hos oss kan lämnas till Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, Tage Erlandergatan 8A. Du kan även lämna klagomål via www.konsumentverket.se.

Klagomål kan också lämnas via EU-kommissionens webbaserade klagomålsportal. Det är särskilt relevant för användare som är bosatta i andra EU-länder. Här kan du lämna in din klagomål: http://ec.europa.eu/odr. När du lämnar in ett klagomål ska du uppge vår e-postadress info@stoffochstil.se.

Läs mer om ODR här.


Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, utsålda varor och liknande.