VI BYTER NAMN TILl

selfmade® under 2021

Med vår nya idébok och vårkollektion har vi även lyft ridån om en stor hemlighet: Vi byter namn från STOFF & STIL till Selfmade® under 2021. Men du kan vara lugn, det är fortfarande vi! Transformationen till det nya konceptet kommer att ske löpande i våra butiker och här i webshoppen – en resa som vi är glada att ta dig med på.

Transformationen sker som en naturlig del av ambitionen om att utvidgas internationellt och att skapa unika ramar för DIY-passionerade människor och framtidens designer. ​​​​​​​


Från Peters Resthal och STOFF & STIL till Selfmade®

I början av 1990-talet byter Peters Resthal namn till STOFF & STIL med önskan om att gå från att vara ett lokalt företag i Herning, i Danmark, till att bli en nordisk kedja. Under de senast 40 åren har STOFF & STIL utvecklats och utvecklats och består nu av 29 butiker i Danmark, Sverige, Norge och Tyskland samt en webshop som drivs i 13 europeiska länder. Med ambition om att bli mer internationella och utvidga verksamheten i resten av Europa ska man nu ta steget till att bli  Selfmade® under 2021. ”Förra året startades en Selfmade® butik i Berlin och i år utvidgar vi med vår allra första butik i Österrike, Wien. Våra kunder kommer uppleva en löpande transformation till det nya konceptet i alla våra nuvarande butiker och i våra webshops under nästa år, där vi fortfarande kallar oss STOFF & STIL. Här ska konceptet växa på de välkända starka rötterna med tanke på produktval, kvalitet och kärlek till design och sömnad ” förklarar Alexander Lerche, CEO, Selfmade®.

Empower Creative Self-Expression

Selfmade är mycket mer än en internationalisering men framför allt ett koncept där inspiration, kreativitet och konst förenas. I butikernas nya Creative Space kommer det att finnas systationer tillgängliga för alla DIY-passionerade medan de samtidig kan delta i kreativa workshops och hitta inspiration från modeshows, utställningar, böcker mm. ”Selfmade® är vårt kall att skapa unika ytor för alla nyfikna DIY-människor och nutidens och framtidens designers som önskar att få göra deras egna kreativa projekt. Vi märker i dag ett stor interesse från den unga generationen som önskar ett alternativ till en värld som primärt är baserade på färdiga produkter. Selfmade® vill här rikta ett starkt fokus på lärande om designproccerer på handgjord sömnad – både i våra fysiska butiker och genom inspiration i våra olika online-universum. I organisationen kallar vi detta Empower Creative Self-Expression och vi har gjort det till vårt mission att stärka människors sätt att uttrycka sig själv kreativt,” säger Alexander Lerche.


Hållbarhet i fokus

Att skapa sina egna projekt ska dock inte ske på bekostnad av miljö och natur. Här förklarar Alexander Lerche hur det är en del av en hållbar livsstil att vara DIY-passionerad: ”Vi ser stora framsteg när det gäller bättre produktunderhåll både genom reparationer, re-design och ökad efterfrågan på långvarit hållbara produkter. Ekologisk produktion och materialval av de produkter vi säljer är därför självklart en topprioritet för Selfmade®. Det är en enorm uppgift att konvertera ett 40 år gammalt företag till att bli fullt ut ekologiskt hållbar men vår målsättning är att detta är realiserat innan år 2030.” STOFF & STIL/Selfmade® har de senaste året sålt över 260.000 meter hållbar textil.


Om STOFf & STIL/Selfmade®

År 1980 öppnade Marianne och Peter Lerche butiken Peters Resthal i Herning, Danmark, där paret sålde tygrester från lokala textilproducenter. Senare bytte verksamheten namn till STOFF & STIL och nu till Selfmade® som utöver tyger säljer egna sömnadsmönster, tillbehör och hobbyartiklar mm. i verksamhetens webshops och i 29 fysiska butiker. Selfmade® är barnen Rikke, Michael och Alexander Lerches vidareutveckling av företaget – en plats med fokus på design, inspiration och kreativt skapande för alla.